Personal branding
Tips om je persoonlijke merk via personal branding te promoten zijn er in overvloed, net als meningen en workshops op dit gebied. Wellicht vind je ook in jouw mailbox allerlei goedbedoelde adviezen over de beste aanpak van jouw personal branding. Eén ding weet je zeker: de fase waar je zelf nu in zit als professional is nog niet waar je wilt zijn. Toch ben je een door de wol geverfde ondernemer, dga of CEO. Of misschien ben je een manager met een cv dat qua omvang onderhand beter een brochure genoemd kan worden. Dat maakt je nog niet automatisch tot een aansprekend persoonlijk merk. Vragen bekenden jou wel eens waarom je niet vaker spreekt op congressen of waarom journalisten jou niet bellen bij een gebeurtenis waarover jij immers alles weet? Waarom gaat die hot prospect die op jouw LinkedIn profiel keek tóch in zee met jouw concurrent die in principe minder te bieden heeft? Of je hoort van collega’s dat jij het verschil gemaakt zou hebben in dat offertetraject, als de klant maar had geweten dat juist jij… vul maar in. Herken je dit?
Now is the time to make a lasting impression… and a quantum leap in your business!
De rolverdeling binnen een personal branding team van onlineYou is het beste te vergelijken met het teamwork bij een uitgebreide professionele videoproductie. Het aantal teamleden kan variëren van één tot soms zes en is afhankelijk van de doelen die je in een bepaalde tijd wilt bereiken binnen een gegeven budget.
Met alleen opvallen heb je nog geen personal brand… De klim naar succes loopt via de bekende ’traptreden’ aandacht, interesse en vertrouwen.
Personal branding: jij bepaalt zelf hoe anderen je zien
Stel je eens voor dat iedereen een mening heeft over jou, ook mensen die je nu nog niet kent maar die in zakelijk opzicht wel belangrijk voor je kunnen worden. Hoe denk je dat ze jou zien? Signaleren ze de waarde die je biedt? En hoe wil je dat ze over je praten met anderen?
Hoe jij werkelijk bent, dat is je identiteit. Hoe de buitenwereld over jou denkt, dat is imago. Als hier een verschil in zit (een ‘gap’) is het de hoogste tijd om hier iets aan te doen. De verbindende schakel tussen deze twee i’s is je reputatie; dat wat je tot nu toe hebt gepresteerd en de manier waarop je dat hebt gedaan. Personal branding is de naam die ooit door Tom Peters gegeven is aan het proces van verbinden van identiteit met imago met het doel om meer zakelijk succes te krijgen. Toen kon hij waarschijnlijk niet vermoeden dat zoveel mensen zich hiermee bezig zouden gaan houden.
Online en offline branding
Personal branding en online profilering worden nog wel eens gelijkgetrokken. Online profilering is uiteraard belangrijk in dit social media tijdperk, maar jouw uitstraling in ‘real life’ moet wel overeenkomen met de indruk die je online met behulp van beelden en teksten wekt. Want hoe spreek je voor een groep, hoe is je houding, welke mindset geeft jou de meest aanstekelijke energie, welke rol neem je bij voorkeur in bij zakelijke gesprekken, wat voor kleding draag je, hoe is je drukwerk vormgegeven? Maar het gaat ook om jouw lange termijn strategie. Op basis van welke argumenten beslis je of je naar een netwerkborrel of vrijblijvende kennismaking gaat? Welke mensen heb je nodig op je reis naar succes?
Een persoonlijk merk heeft vele dimensies. Hoe krijg je samenhang?
Er zitten veel kanten aan je personal brand. Online is er over vrijwel ieder facet van je persoonlijke merk informatie te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je jezelf kunt promoten. Legio ondernemers en bedrijven staan klaar om je te helpen met coaching, social media tips, acquisitie, websitebouw, video en portretfotografie. Wie kies je uit dat aanbod om jou op weg te helpen? En wat levert al die versnipperd geïnvesteerde tijd je uiteindelijk op?
Personal branding aanpak
De werkwijze van onlineYou is even uniek als simpel. We bestaan uit een team van specialisten voor vrijwel ieder aspect dat een professional tot een succesvol persoonlijk merk kan maken. Per opdracht stelt onlineYou een team samen dat aangepast is aan jouw behoeften. Het grote verschil met het zelf regelen van sessies en diensten op het gebied van marketing, coaching, tekst, fotografie en design, is dat hun sessies met jou centraal gecoördineerd worden. De ervaringen en inzichten van al die experts worden samengevoegd tot één compleet beeld van wie je bent en hoe je dat het beste inzet (uiteraard vindt deze uitwisseling van informatie plaats binnen de kaders van de privacywetgeving). In feite heb je met onlineYou een full service-reclamebureau tot je beschikking dat ervoor zorgt dat je na korte tijd precies weet hoe je personal branding inzet om je doelen te bereiken.
Voor wie liever eerst kleinere stappen zet biedt onlineYou het programma Personal branding strategie in één dag met communicatieadviseur/designer Ben Drost. Hierin richten we ons voor 100% op je online profilering via je website, social media, Google en andere relevante online kanalen. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie en boekingen.
Ik heb onlineYou gevraagd om mij te helpen in een personal branding traject waarbij een aantal facetten bij elkaar zijn gebracht: van koersbepaling tot mediatraining. Ik heb Ben en zijn collega-ondernemers leren kennen als persoonlijk, energiek, deskundig en creatief.
Benieuwd naar meer klantervaringen met onlineYou-oprichter Ben Drost? Lees de reviews.
Deze methodiek verbindt je met de contacten die er toe doen
Je creëert de impact van je personal brand samen met onlineYou in drie stappen. De route loopt van binnen naar buiten: vanuit het definiëren van je doel en doelgroep verscherpen we je boodschap. Vervolgens kijken we hoe de manier waarop je overkomt, dus jouw toon en stijl, daarop naadloos aansluit. Zowel in ‘real life’ als online. Zo bereiken we een heldere positionering die de basis vormt voor de keuze van de middelen die jouw profilering tot een groter zakelijk succes kunnen maken.
1. Doel en boodschap
De logische start van het optimaliseren van jouw personal branding is het formuleren van de fundamenten. Dus: wat zijn je doelen, sterke kanten en doelgroepen? Wat is het DNA van je onderneming? Hieruit volgt de kernboodschap die je aan de buitenwereld over gaat brengen.Specialisten doel en boodschap:
Ben Drostcommunicatieadviseur / personal branding adviseur, grafisch ontwerper
Jim Golstein
carrièregids / loopbaancoach
Lorraine Vesterink
ondernemingsplan coach, spreker, startup specialist
Riet de Vlieger
certified image consultant, presentatiecoach
Meer informatie over deze personal branding experts die jouw doel en boodschap scherp maken vind je op www.onlineyou.nl
1. Toon en stijl
Je kunt de manier waarop je op anderen overkomt, in lijn brengen met hoe je zelf het liefst gezien wilt worden; de beste ambassadeur voor jou ben je zelf... OnlineYou heeft personal branding-specialisten die je blinde vlekken zichtbaar maken en - vooral - jouw sterke kanten benadrukken.Specialisten toon en stijl:
Tijn van Ewijkaantrekkingskracht coach (‘flirtcoach’), spreker, auteur
Annelies Karman
personal organizer, ceo support
Judith Keessen
portretfotograaf, bedrijfsreportages
Monique Kuipers
personal health coach
Jurgen Latijnhowers
mediatrainer, presentatietrainer
Meer informatie vind je op www.onlineyou.nl
3. Middelen
Wanneer jouw doel, boodschap, toon en stijl helder zijn, realiseert deze selectie van creatieve ondernemers de middelen waarmee je jouw positie verstevigt. Als jouw communicatie er aantrekkelijk uitziet, jouw verhaal prettig leest en past in jouw complete personal branding, vergroot dat in hoge mate je kans op waardevolle zakelijke contacten.Specialisten middelen:
Anoeska Hagensteineventorganisator
Sigrid van der Hoeven
social media trainer
Frans Hofmeester
filmer, videoproducent
Chris Schwencke
acquisitiespecialist, stemacteur
Jacquelien Vroemen
tekstschrijver, eindredacteur, interviewer en ontwikkelaar lesmateriaal
Meer informatie vind je op www.onlineyou.nl