De aanpak van een communicatietraject
Er staat iets nieuws te gebeuren in je bedrijf of je afdeling en de beslissing is genomen. Misschien gaat het om een ingrijpende restyling van de website, vervanging van de huisstijl of om een nieuwe businessunit die vrijwel gereed is om te introduceren. Dit is een fase waar veel energie samenkomt. Ik voel me thuis in deze flow van ambities, visie, meningen en overwegingen. Ik adviseer om in een zo vroeg mogelijk stadium een creatieve professional bij de ontwikkeling te betrekken. Een grafisch ontwerper die het businessidee op onderscheidende manier omzet in beeld en woord, juist als het idee nog aan het rijpen is. Een vrije geest die zijn output zelfstandig weet te toetsen aan de communicatiestrategie en die de onderliggende motivatie van de opdrachtgever als geen ander begrijpt.
In creatieve trajecten volg ik een logisch stappenplan dat van strategie naar realisatie loopt:
1. Strategie
Wat is het doel van de opdrachtgever? Hoe wordt vervolgens de doelgroep bereikt, met welke boodschap en via welke middelen? Vaak ben ik betrokken bij eerste gesprekken over de communicatiestrategie, soms kom ik later in beeld. In beide gevallen speel ik door mijn ervaring en visie een rol in het scherp krijgen van de aanpak.Stap 1
Strategie
Concept
Design
Realisatie
2. Concept
In deze fase groeit het gekozen concept naar een digitale uitwerking waarin vorm, typografie, kleurgebruik, beeldkeuze, opmaak - en bij websites o.a. de 'look and feel' van de interactie - tot in detail worden bepaald. Design is een iteratief proces dat in enige ronden tot een eindresultaat leidt waar ontwerper en klant gelukkig mee zijn.Stap 2
Strategie
Concept
Design
Realisatie
3. Design
In deze fase groeit het gekozen concept naar een digitale uitwerking waarin vorm, typografie, kleurgebruik, opmaak - en bij websites de 'look and feel' van de interactie - tot in detail worden bepaald. Design is een iteratief proces dat in enige ronden tot een eindresultaat leidt waar ontwerper en klant gelukkig mee zijn.Stap 3
StrategieConcept
Design
Realisatie
4. Realisatie
Een idee is zo goed als het uiteindelijke resultaat dat je doelgroep onder ogen krijgt. Daarom werk ik met drukkerijen, webbouwers en andere leveranciers die het onderste uit de kan halen om topkwaliteit communicatiemiddelen te leveren. Ik help ze daarmee door technisch perfecte en duidelijk omschreven input aan te leveren voor ieder type productie.Stap 4
StrategieConcept
Design
Realisatie
Kenmerkend voor Ben’s stijl is: snel, communiceert helder en prettig, komt afspraken na, samen op.
Kortom buitengewoon prettig.
Ben werkt op ieder gewenst niveau (strategie/uitwerking) en is daarmee een creatieve rechterhand voor elke onderneming die aan de weg wil timmeren. Ik kan zijn inzet van harte aanbevelen.
Hij houdt de lijntjes kort, komt altijd zijn afspraken na en managet de verwachtingen aan mijn kant goed.
Kortom: Ben is the man!
Ontwerp communicatiematerialen voor U-Design 365 Minute Sessions event: logo, social media headers, PPT-presentaties, drukwerk, signing en andere materialen voor het evenement.
Zo kom je tot design dat bij je drijfveren past
“Bij mijn drijfveren?” zul je wellicht denken. “Het gaat toch wat mijn doelgroep, mijn klant wil en niet om mij?” Natuurlijk, daarom investeer je ook in design en communicatie om de juiste mensen te bereiken. Maar wanneer jouw aanbod, jouw dienst onmiskenbaar een uitvloeisel is van jouw eigen visie – op bijvoorbeeld innovatie, duurzaamheid, gebruikersgemak, kwaliteit of communicatie – heb je een verhaal. Op het moment dat jouw aanbod vergelijkbaar is met dat van andere aanbieders kan dat verhaal nu net het verschil maken. Een product waaruit een visie spreekt heeft een andere positie dan een product dat slechts een praktische wens vervult. Mensen voelen als het ware de waarde van een product beter door het verhaal erachter. Als ze die visie delen wordt een verhaal gemakkelijker tot een deel van henzelf dan wanneer ze alleen een rijtje USP’s in bulletpoints zien.
Welke aanpak jou ook mag aanspreken voor jouw situatie, mijn advies is om een weloverwogen keuze te maken. Een keuze voor kwaliteit in communicatie die jouw aanbod verbindt met wat er leeft bij je doelgroep en waarmee je langere tijd vooruit kunt.